Monitor Online:

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA

Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA

Datum:
1-6-2011

De beurzensector klimt in 2010 uit het diepe dal van 2009, zo blijkt uit het door onderzoeksbureau Respons opgestelde rapport in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA.

´Het is goed om te zien dat de beurzensector over voldoende veerkracht beschikt om uit het dal van 2009 te klimmen. De cijfers maken ons echter ook duidelijk dat we er nog niet zijn. Het blijft ook in 2011 hard werken om het herstel te continueren´, aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA.

Jaarlijkse inventarisatie
In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte aan adverteerders stijgt in vergelijking met 2009. Maar de markt is nog niet terug op het niveau van voor de financiële crisis. Ten aanzien van het aantal bezoekers en adverteerders schrijft de beurzensector nog rode cijfers, maar ook die namen net als vorig jaar opnieuw af.

Bruto mediabestedingen
De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:

Televisie € 3,3 miljard
Printmedia € 1,5 miljard
Direct mail € 834 miljoen
Folders € 587 miljoen
Radio € 567 miljoen
Beurzen € 380 miljoen
Out-of-home € 307 miljoen
Internet € 148 miljoen

Bron: Nielsen Media Research, voor meer info zie http://nl.nielsen.com

Internationale beurzen
De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

Top 5
De grootste vak- en publieksbeurzen in 2010 naar aantal bezoeken ziet er als volgt uit:
Top 5 vakbeurzen

Beurs Aantal bezoeken 2010 Organisator
VSK 57.123 VNU Exhibitions Europe
Horecava 50.493 RAI Exhibitions
Intern. Broadcasting Convention (IBC) 48.521 IBC
Techni-Show 44.410 VNU Exhibitions Europe
Rundvee Relatiedagen 35.000 Evenementenhal

Bron: beursorganisatoren, Respons

Top 5 publieksbeurzen

Beurs Aantal bezoeken 2010 Organisator
De Huishoudbeurs 243.993 RAI Exhibitions
Vakantiebeurs 117.335 VNU Exhibitions Europe
50-PlusBeurs 98.000 Plus Producties
Motorbeurs Utrecht 95.359 VNU Exhibitions Europe
LEGO® WORLD 90.000 Libéma Exhibitions B.V.

Bron: beursorganisatoren, Respons

Alle cijfers
Voor leden van CLC-VECTA is het volledige rapport met alle gegevens en cijfers kosteloos verkrijgbaar. Niet-leden kunnen het rapport tegen een vergoeding van € 25,- (exclusief BTW) verkrijgen.