Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Grote publieksevenementen goed voor lokale ondernemingen

Grote publieksevenementen goed voor lokale ondernemingen

De evenementen uit de TOP 100 genereerden afgelopen jaar samen bijna 28.500.000 bezoeken. De grote stroom bezoekers die op een groot evenement af komt, betekent ook extra omzet voor de toeristische sector in de regio. Zo resulteert het hoge aantal deelnemers aan de Internationale Vierdaagse Afstandmarsen ieder jaar weer in een toenemend aantal verzoeken voor onderdak in de regio Nijmegen.

De Vierdaagse trekt naast alle Nederlandse deelnemers namelijk ook internationaal veel bekijks. De deelnemers zijn afkomstig uit ruim zeventig verschillende landen. Hotels en pensions zijn vaak maanden van te voren al volgeboekt. Om alle wandelaars toch een onderdak te bieden komt  het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen dan ook met creatieve oplossingen, zoals het inzetten van gastgezinnen of de door Ikea gesponsorde bedden in een eigen ‘slaapkamerdorp’.

Ook de Vierdaagsefeesten, die samen met de Internationale Vierdaagse Afstandmarsen plaatsvinden, doen ook hun duit in het zakje. Het festival dat het wandelfestijn opkleurt met diverse live optredens in de binnenstad is gratis toegankelijk en trekt daarmee een grote groep extra bezoekers naar de binnenstad.  Cafe’s en andere horecagelegenheden hanteren om die reden in de avond zelfs vaak een entreeprijs.

Een ander voorbeeld van het  effect dat evenementen op de lokale economie hebben komt van de meest opvallende nieuwkomer in de TOP 100 van dit jaar: Serious Request. Met name dankzij de grote hoeveelheid media-aandacht die aan het evenement werd besteed, was deze goed voor een elfde plaats in de ranglijst en viel daarmee net buiten de Top 10. Ruim 90% van de bezoekers combineerde hun bezoek aan het Glazen Huis met een bezoek aan horecagelegenheden, winkels of bioscoop.

Met 250.000 bezoeken in 2010 heeft Serious Request met name een sterk effect gehad op de omzet van de horecagelegenheden in de directe omgeving van het Glazen Huis in Eindhoven. Ook de winkels die zich aan het aangrenzende winkelcentrum bevinden gaven aan dat het veel drukker was dan voorgaande jaren. In tegenstelling tot de Vierdaagse Nijmegen was de hotelbezetting echter niet veel hoger dan de jaren ervoor, ondanks dat enkele hotels wel gasten hebben gehad die speciaal voor het Glazen Huis kwamen. (Bron: Effectmeting Glazen Huis, door CityDynamiek Eindhoven 2011)