Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Veenendaal en Groningen winnaars Nationale Citymarketing Trofee

Veenendaal en Groningen winnaars Nationale Citymarketing Trofee

De gemeenten Veenendaal en Groningen zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2013. Deze prijs is dit jaar voor de vierde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland. Veenendaal won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Groningen werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Jurylid Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Rotterdam.

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd Groningen winnaar. Daarmee liet ze na een “close finish” de andere genomineerde steden Eindhoven en Den Haag achter zich. Veenendaal werd de winnaar in de categorie “kleinere” gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten Meppel en Gouda.

De jury waardeert Groningen met name om de duidelijke keuzes die de gemeente maakt en het feit goed worden beargumenteerd. “Behaalde resultaten zijn relatief goed meetbaar en dienen als een goede basis voor de verdere strategie. De winnaar vaart al jarenlang een eigen koers en laat zich niet van deze koers afwijken door incidenten en hypes”, aldus de jury.

Winnaar Veenendaal  in de categorie onder 100.000 inwoners wordt gewaardeerd om de visie, daadkracht en het duidelijke beleid dat de gemeente voert. “De winnaar heeft een duidelijke focus, maar verliest niet het grote geheel uit het oog. Er is op basis van een goed fundament elk jaar progressie gemaakt.”

Juryrapport
De jury geeft in het juryrapport aan dat het niveauverschil op het gebied van citymarketing tussen de grote gemeenten en de kleinere gemeenten groter lijkt te worden. Vermoedelijke oorzaak zijn de gekrompen budgetten door de economische crisis. In veel gemeenten moet met bescheiden middelen worden gewerkt. Ook de bestuurlijke druk en taakvermeerdering waar met name gemeenten in de categorie onder 100.000 inwoners steeds meer mee  te maken krijgen, spelen een rol.

De jury is van mening dat de gemeenten in de categorie boven 100.000 inwoners zich opnieuw verder hebben ontwikkeld. Er is sprake van toenemende professionalisering en een verdergaande integrale benadering. Citymarketing is een volwassen beleidsveld geworden.

Vakjury
In eerste instantie konden de burgemeesters, citymarketeers en andere betrokkenen bij Nederlandse gemeenten hun gemeente aanmelden voor de titel ‘beste citymarketing gemeente van het jaar’. Ook konden zij andere gemeenten nomineren. Mede op basis van deze voorronde zijn de nominaties tot stand gekomen. Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury.

De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders,mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het eerst moesten de genomineerde gemeenten ook een presentatie houden voor de vakjury.

De jury staat onder leiding van Cees van Bemmel, directievoorzitter Van Wijnen Holding BV. Naast Van Bemmel bestaat de jury uit de volgende leden: Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam), Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Gaston Crolla, voorzitter bestuur Netwerk Citymarketing en Thom Ummels, citymarketing expert.

Nationaal Congres Citymarketing
De Nationale Citymarketing Trofee werd uitgereikt tijdens de zesde editie van het Nationaal Congres Citymarketing op de unieke locatie ss Rotterdam, voormalige cruiseschip van de Holland Amerika Lijn. Het congresthema was “de kracht van storytelling”. Naast keynote sprekers Paul van de Laar, directeur van Museum Rotterdam en Andrew Stokes, CEO Manchester Marketing, werd in een achttal themasessies dieper op een aantal specifieke onderdelen ingegaan.

Voor meer informatie: www.nationaalcongrescitymarketing.nl