Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Top 50 Dagattracties: volop kansen voor sponsoring

Top 50 Dagattracties: volop kansen voor sponsoring

Onlangs verscheen de Top 50 Dagattracties 2011, een gezamenlijk onderzoek van Respons en het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). De nieuwste monitor van Respons & NBTC is gebaseerd op de vijftig best bezochte dagattracties in Nederland. Dat de Efteling met afstand op de eerste plaats staat verbaast de onderzoekers niet, maar dat de ‘dagattractie-eredivisie’ nog nagenoeg ‘sponsorvrij’ is, mag toch wel een verrassing heten.

De 50 grootste dagattracties genereren in 2010 gezamenlijk bijna 36 miljoen bezoeken, gemiddeld ca. 715.000 bezoeken per dagattractie in het jaar 2010. De Efteling staat met 3,9 miljoen bezoeken in 2010 op plaats 1, het BillyBird Hemelrijk Park in Volkel (NB) sluit de top 50-ranglijst af met 291.000 bezoeken. De Top 50 Dagattracties van Respons en NBTC bestaat uit resp. attractieparken (12), musea (12), dierentuinen (11), sport- & leisurecomplexen (11) en  vier overige dagattracties.

Het verschil tussen de Efteling en de ‘concurrentie’ is groot. Runners up zijn o.a. Diergaarde Blijdorp, Attractiepark Slagharen, Burgers’ Zoo  en het Van Gogh Museum met bezoekaantallen van rond de 1,5 miljoen in 2010.

Dagattractie Bezoeken 2010
De Efteling 3.900.000
Diergaarde Blijdorp 1.551.707
Burgers Zoo 1.470.000
Attractiepark Slagharen 1.469.800
Van Gogh Museum 1.429.854

De publieke belangstelling van de Efteling misstaat ook in internationaal verband niet. Europees gezien staat het park op de 4e plaats, alleen Disneyland Park (Parijs), Walt Disney Studios (Parijs) en Europa Park (Zwarte Woud, Duitsland) zijn groter. Op de wereldranglijst van de Themed Entertainment Association (TEA) staat de Efteling op een fraaie 24e plaats.

Qua sponsoring behoort de Efteling tot de weinige dagattracties in de Top 50, die een overzicht van partners kan overleggen. Het park heeft sponsorships afgesloten met merken als Rabobank, Ola, Coca-Cola, Chocomel en het Wereld Natuur Fonds.

Ondanks de actieve invulling van het sponsorship met de Efteling, is lands’ grootste sponsor Rabobank (Sponsor50, januari 2011), geenszins een ‘dagattractie’-sponsor te noemen. De bank is, naast de Efteling, verder alleen sponsor van Artis (7e op Top 50-ranglijst).

In de gehele Top 50 valt geen enkel merk echt op, m.u.v. de BankGiroLoterij. Het goede doelenmerk is actief in cultuur en verdeelt jaarlijks zo’n 60 miljoen euro over bijna net zoveel culturele instellingen, vooral musea. Niet verwonderlijk dus dat de Loterij partner is bij zo’n zeven dagattracties uit deze editie van de Top 50. Naast de BankGiroLoterij, hebben ook het VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds zich aan enkele culture dagattracties uit de Monitor verbonden.

Maar het meest in het oog springend zijn toch wel de 25 dagattracties uit deze eerste editie van de Top 50 die nog helemaal ‘sponsorvrij’ zijn. In de lijst van sponsorvrije dagattracties staan, o.a:  Madurodam (626.000 bezoeken) met Madame Tussauds (587.000 bezoeken). Met bijna 1,5 miljoen bezoeken is Attractiepark Slagharen de grootste ‘sponsorvrije’ dagattractie van Nederland.

De Top 50 Dagattracties is vervaardigd door Respons en NBTC, in samenwerking met de Club van Elf, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen en Nederlandse  Museumvereniging. Meer informatie over de Top 50 en de ranglijst van de 50 best bezochte dagattracties kunt u hier vinden.