Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Terugblik op 2013: festivals, tickets en jubilea

Terugblik op 2013: festivals, tickets en jubilea

In de eerste nieuwsbrief van het nieuwe jaar blikken we traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar en blikken we vooruit naar het jaar dat komen gaat. Het jaar 2013 was voor Respons een enerverend jaar en stond toch vooral in het teken van ‘festivals’, met items over de festivalcijfers van Respons op Nederland 1 (Nieuwsuur) en 3FM (3voor12) en een groot artikel in NRC Next.

Respons stelde de branchecijfers festivals op in opdracht van en in samenwerking met de brancheverenigingen VVEM en VNPF. Naast de festivals, stond 2013 ook in het teken van verschillende jubilea: zo bestond K&KC, het bureau van waaruit Respons is ontstaan, 25 jaar en vierde Respons zelf haar 20 jarig jubileum. Ook onze relatie met de Nederlandse Spoorwegen was ‘jarig’, want in 2013 stonden we stil bij het feit dat we 15 jaar voor Eropuit van NS werkten.

In 2013 stond verder ook in het teken van de lancering van onze ticketing-activiteiten. Land van ANWB kreeg daarbij, na een lange voorbereidingstijd, de primeur met de verkoop van het evenement Top Gear Live in april 2013. De resultaten vielen niet tegen, maar we hebben inmiddels wel geleerd dat de ticketmarkt een gebied is vol met obstakels en valkuilen. In de loop van 2013 hebben we ons portfolio uitgebreid met Festivalinfo.nl, Scoupy en – recentelijk – KidsWeek.nl.  In 2013 kregen we ook een opdracht van de Vrijetijdkrant.nl voor het aanleveren van diverse regionale evenementenkalenders. Opgeteld bij de reeds bestaande activiteiten voor NS, hebben we onze positie op het gebied van ‘consumer content’ in 2013 verder verstevigd.

Respons Jaaroverzicht 2013

Vooruitblik 2014
Ook komend jaar staat er al weer van alles op de rol. Zo zijn we ook dit jaar aanwezig op Eurosonic Noorderslag, en is de G50 Evenementen Monitor net richting de abonnees gegaan. Over een kleine maand presenteren wij – samen met SponsorMaps – de nieuwe editie van de SponsorMonitor, met dit jaar het thema ‘mediasponsoring’. In juni staat de 7e editie van het Nationaal Congres Citymarketing op het programma. Thema dit jaar is ‘Sportevenementen & Citymarketing’, hoe kan het ook anders, aangezien we in Den Haag te gast zijn tijdens het WK Hockey. In het najaar komen wij met een primeur: de 1e editie van het Nationaal Congres Evenementen. In evenementenstad Nijmegen bieden we een keur van experts over o.a. onderzoek, standaardisering van kerncijfers, sponsoring, social media, etc. etc. Het wordt een prachtig evenement waar vakgenoten kennis kunnen delen en ervaringen uitwisselen.