Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Special Events, naar je stad halen of niet?

Special Events, naar je stad halen of niet?

Op het Nationaal Congres Evenementen presenteerde Lex Kruijver, directeur van Respons, een interessante analyse over Special Events. Bij Special Events moet u denken aan bijvoorbeeld de Passion, het Glazen Huis van 3FM, de intocht van Sinterklaas of de Eneco Tour.

Special Events hebben vaak een bijzonder karakter, zijn voor een stad of regio eenmalig en de organisatoren vragen additionele offers van host in de vorm van een fee of extra faciliteiten. 

Jaarlijks 25 Special Events in Nederland
Special Events zijn grofweg onder te verdelen in sport-, cultuur en media-evenementen en ons land telt er jaarlijks zo’n 25. Ook internationaal is er een heel circus van rondreizende Special Events. Dit betreft vooral sportevenementen, denk aan de grote wielerrondes als Tour de France, Giro en Vuelta, maar ook aan de Volvo Ocean Race of de diverse WK’s en EK’s. NOC*NSF zet zich de laatste jaren samen met NBTC Holland Marketing nadrukkelijk in om grote topsportevenementen naar ons land te halen. En met succes. Jaarlijks zijn er in Nederland 5 tot 10 EK’s of WK’s.

Evenementenbranche professionaliseert
Voor wie nog dacht dat vrijwel alle evenementen in Nederland door goedwillende vrijwilligers uit de eigen gemeenschap worden georganiseerd had Kruijver een wake-up-call. Van alle evenementen in de G50-steden wordt maar 40% lokaal georganiseerd, de overige 60% van de evenementen door organisatoren van buiten. Kijken we naar de hele Nederlandse evenementenkalender dan is 60% van de evenementen vrij toegankelijk, twee derde is buiten en een derde binnen. Zeventig procent van alle Nederlandse evenementen wordt jaarlijks georganiseerd, 30% incidenteel. Tot zover een overzicht van de nationale evenementenmarkt.

Waarom groeien Special Events?
Maar waarom groeien Special Events de laatste jaren? Lex Kruijver had de belangrijkste oorzaken op een rijtje:

  1. De hele markt voor evenementen groeit. Telde Respons in 1990 nog maar 2.400 evenementen in één kalenderjaar, dat zijn er anno 2015 zo’n 4.950. Een jaarlijkse gemiddelde groei van maar liefst 15%. Daarbij groeit het aanbod aan kunst en cultuurfestivals helemaal snel. In 1990 waren er nog maar 150, nu 837, een groei van 28% per jaar.
  2. Er is vanuit de consument veel vraag naar tijdelijk vermaak met een grote diversiteit. Daarom groeien festivals zo sterk en is er veel keuze met crossovers tussen allerhande vormen van kunst en vermaak.
  3. De overheid stimuleert evenementen vanwege de versterking van het imago van een stad of regio. Daarnaast zorgen evenementen voor een vergroting van de sociale cohesie in een gemeenschap.
  4. Overheden gebruiken evenementen om hun eigen doelstellingen te bereiken en dat geeft organisatoren veel ruimte.

Lees het volledige artikel hier: http://www.nritmedia.nl/kennisbank/37034/