Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Respons @ Museumnacht Amsterdam

Respons @ Museumnacht Amsterdam

Op zaterdagavond 3 november openden 50 Amsterdamse musea de deuren voor ruim 27.000 kunst- en cultuurliefhebbers. Van 19.00 uur tot 02.00 konden bezoekers binnenlopen bij onder meer het Rijksmuseum, de Oude Kerk, Tassenmuseum Hendrikje en het Tropenmuseum. Respons’ Suzanne Malestein was ook dit jaar weer van de partij en ging museumhoppend de hoofdstad door.

‘Spectaculaire’ opening
De 13e editie van de Museumnacht is uitgebreider en interactiever dan ooit. Er zijn meer dan 250 activiteiten te bezoeken en tien verschillende routes uitgestippeld. De routes, met namen als ‘Het Groentje, ‘Speurneus’ of ‘Vrijheidsstrijder’ zijn uitgestippeld voor diegenen die zelf geen keuze kunnen maken, vermoed ik. Ik trek mijn eigen plan en begin bij de grote opening in het Eye Filmmuseum. Het museum heeft in april zijn nieuwe onderkomen aan de noordelijke IJ-oever betrokken. Ik moet dus een stukje met pond, alvorens ik mij bij de rij wachtende voor het Eye schaar. Het waait, het regent, het is koud. Bij binnenkomst wordt men enthousiast onthaalt door schaars geklede dansers. Ik zoek een plekje voor de ‘spectaculaire opening’. Bezoekers stromen nog binnen, dus het programma loopt wat uit, neem ik aan. Het is inmiddels zeven uur en de dansers zijn er ook mee opgehouden. Na een uur vraag ik me toch af of er nog iets gaat gebeuren. Het lijkt er niet op, dus  besluit ik mijn weg te vervolgen, er is immers nog veel meer te zien.

Fifteen minutes of fame
De pont terug en op naar de Nieuwe Kerk op de Dam, waar ze speciaal voor de Museumnacht een heuse Andy Warhol op de kop hebben weten te tikken: The Last Supper. Dat kunnen we natuurlijk niet ongezien voorbij laten gaan. De kerk bruist, de DJ speelt fijne plaatjes; dit is waarschijnlijk de enige kans plaatjes van Bob Dylan in een kerk te horen. Fashion Designer Bas Koster heeft voor deze avond een levensgrote tekening gemaakt; zijn eigen versie van het Laatste Avondmaal. Hier kun je, in de lijn van Warhols uitspraak over ‘fifteen minutes of fame’, 15 vierkante centimeter of ‘fame’ inkleuren.

De geur van de 17e eeuw
Op naar het Rijksmuseum,dat ook groots uitpakt, als ik het programmaboekje mag geloven. Rijen dik staan bezoekers te wachten voor de ingang van het imposante gebouw aan het Museumplein. Bij binnenkomst stap ik meteen in het feestgedruis; de lobby is omgetoverd tot café, compleet met bar en muziek. Hier wordt uitgelegd wat er voor speciaals op het programma staat in het museum: de geuren uit de 17e eeuw worden weer tot leven gebracht. Zo staan er op elke hoek van de vertrekken een medewerker met een luchtpompje om je een idee te geven hoe het rook in de tijd van Rembrandt en Vermeer. Van buskruit tot oude kaas, van zilte zeelucht tot de bloemen waar de meisjes op de schilderijen naar geroken zouden hebben.

Halverwege kom ik een zuurstofbar tegen, waar ik zuurstof met een geurtje tot mij neem. Gekozen kan worden tussen jasmijn, cederhout en nog tal van andere geuren uit vervlogen tijden. Bij De Nachtwacht wordt uitgebreid uitgelegd hoe het daar geroken zou hebben, potjes met geurige watten worden doorgegeven tussen het massaal toegestroomde publiek. Papieren kaartjes met koffiegeur, die men bij binnenkomst toegestoken kreeg, kunnen tussendoor even besnuffeld worden om de geur te neutraliseren. Ik ben na al deze luchtjes vooral toe aan een frisse neus.

Vinylparels en Zonnebloemen
Deze haal ik op weg naar de Hermitage, waar behalve de tentoonstelling ‘Impressionisme: sensatie & inspiratie’, ook een deel uit de collectie van het Van Gogh Museum te zien is, dat nog tot en met 25 april 2013 gesloten is wegens verbouwing. Een fijne, duidelijke indeling geeft aan waar ik moet zijn voor welke tentoonstelling. Ik bezoek eerst Impressionisme: sensatie & inspiratie, maar niet voordat ik een drankje heb gedaan in het volle café aldaar. Hier heeft de restaurantindeling plaats gemaakt voor een gezellige ambiance met banken en zitjes, het geheel omlijst door Franse Vinylparels, gedraaid door Vic van de Reijt, hoeder van de bedreigde muzieksoorten.

De tocht langs de schilderijen van Impressionisme is aaneenschakeling van verbazing, verwondering en nieuwsgierigheid. Wat een pracht, praal. Fijne zalen, ruime wandelgangen, genoeg ruimte voor iedereen, wat mij de vrijheid geeft op mijn gemak rond te struinen. Ik loop door naar de topstukken van Van Gogh bij ‘Vincent. Het Van Gogh Museum in de Hermitage Amsterdam’. Volgens het program kan ik mij hier laten inspireren door het licht. Wat mij vooral inspireert is de manier waarop de schilderijen aan elkaar geschakeld worden door bijteksten, handgeschreven brieven en quotes van Van Gogh. Door de combinatie van tekst en beeld krijg je hier een goed idee wat de man bewoog, inspireerde en tot wanhoop dreef. Hoewel zeker niet alles naar mijn smaak is, is het vooral de afwisseling van de meesters werk dat een diepe bewondering achterlaat.

Het is inmiddels bijna 2 uur wanneer ik moe maar voldaan het museum uitloop. Voor mij zit de avond erop, maar wie er na 2 uur nog tot de vroege uurtjes door wil feesten, heeft daarvoor volop gelegenheid. Met het Museumnacht-polsbandje kunnen feestgangers met korting naar één van de negen afterparty’s.

Bezoeken door de jaren heen

De Museumnacht is al jarenlang een begrip in en om Amsterdam. Sinds enkele jaren is het evenement steevast uitverkocht. Met de groei van het bezoekersaantal, groeit ook het aantal deelnemende musea en aantal activiteiten, waardoor de drukte goed verspreidt wordt.

Met de 13e editie in 2012 trok de Museumnacht Amsterdam een recordaantal bezoeken: maar liefst 27.5000.

Jaar Bezoeken
2012 27.500
2011 26.000
2010 26.000
2009 26.000
2008 26.000