Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Entreeprijs festivals gestegen in 2014

Entreeprijs festivals gestegen in 2014

Het aantal festivals groeit dit jaar weer, ondanks dat veel evenementen het afgelopen jaren duurder zijn geworden. Hoe blijft een festivalbezoek vriendelijk voor de portemonnee? ING Bank wijdt een artikel aan het onderwerp op haar website, naar aanleiding van de nieuwe Festival Monitor van Respons die binnenkort gepubliceerd wordt. 

Herstel aantal festivals
Festivals in overvloed, dit jaar. Van techno en trance tot culinaire en literaire evenementen; er is elke dag wel iets te doen, dit festivalseizoen. “In 2013 was er een daling in het aantal festivals”, zegt productmanager Kim Behage van onderzoeksbureau Respons. “Meer organisaties sloegen een jaar over, en er kwamen minder nieuwe evenementen bij. Er was sprake van een verzadiging van de markt. Zoals het er nu uitziet, is er een herstel in het aantal kunst- en cultuurfestivals in 2014.”

Duurder
De entreeprijzen van veel publiekstrekkers stijgen intussen wel. Een normaal ticket voor (het al uitverkochte) meerdaagse festival Lowlands kost dit jaar 195 euro. Dat was 5 jaar geleden nog 140 euro. Dancefestival Mysterland is in die periode 10 euro duurder geworden. Nu kost een kaartje 72,50 euro. Nieuwkomer Best Kept Secret vroeg vorig jaar voor een weekendkaart 99 euro. In het 2e jaar is dat 119 euro.

Acht festivals in één weekend
Lowlands kreeg dit jaar veel kritiek te verduren, toen bekend werd dat de ticketprijzen stegen en het statiegeldsysteem op de bekers wordt afgeschaft. Ook kost parkeren voortaan geld: 15 euro in de voorverkoop, 25 euro aan de kassa. Festivaldirecteur Eric van Eerdenburg verantwoordde de hogere entreekosten op Lowlove, een site van Lowlandsgangers: “Wat veranderd is, is dat we tegenwoordig met acht festivals in één weekend concurreren. Dat drijft de prijzen van bands op, en daarmee ook de ticketprijzen.”

Portemonnee trekken
Als we eenmaal op het festivalterrein rondlopen, trekken we geregeld de portemonnee. De bestedingen lopen erg uiteen, afhankelijk van het soort evenement. Het Nederlands Film Festival heeft onderzocht dat een gemiddelde bezoeker 66 euro uitgeeft tijdens het evenement. Bezoekers van een dancefestival besteden aan eten een bedrag tussen de 5 en 10 euro, blijkt uit onderzoek onder 700 festivalbezoekers. Liefhebbers van pop/rock-evenementen geven meer uit: tussen de 10 en 20 euro.

Eten en drinken
Veel betaalde festivals hebben als regel dat bezoekers niet zelf eten en drinken mogen meenemen. Dan ben je aangewezen op de tentjes en standjes op het terrein. Die serveren allang niet meer alleen patat en frikandellen. Het festival-eten is steeds beter. Muziekfestival Welcome To The Village, dat dit jaar voor de tweede keer plaatsvindt, heeft zelfs een eigen groentetuin. Vorig jaar verkocht de organisatie salade uit eigen tuin. Dit jaar is er uiensoep. De opbrengst hiervan gaat naar een goed doel. ING geeft in het artikel ook tips om het festivalbudget binnen de perken te houden.


Festival Monitor 2015
De Festival Monitor 2015 wordt begin juni gepubliceerd. De hardcopy monitor is een uitgebreide analyse van de ontwikkelingen op de festivalmarkt en toont de ranglijsten en profielen van de top 25 gratis toegankelijke en de top 25 entreeheffende festivals.

De Monitor geeft inzicht in aantallen festivals en bezoeken. Er wordt gekeken naar kalenderspreiding en geografische verdeling, media-exposure en opbrengst uit kaartverkoop. Er is uitgebreid aandacht voor financiële ondersteuning van overheden en sponsoring.

Meer informatie over de Festival Monitor.