Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Prijs van een dagje uit fors gestegen

Prijs van een dagje uit fors gestegen

De prijs van een gezellig dagje uit naar bijvoorbeeld een museum, attractiepark of dierentuin is flink gestegen de afgelopen jaren. Volgens de ‘dagje-weg-index’ van ING zijn de entreeprijzen van dagattracties in tien jaar tijd met maar liefst 50% gestegen, tegen een ‘reguliere’ inflatie van 19% over dezelfde periode.

De index geeft niet alleen inzicht in entreeprijzen van dagattracties, maar ook naar het complete dagje uit: van vervoerskosten tot een hapje eten bij een restaurant of fastfood-keten. Hieruit blijkt dat een dagje weg, van deur tot deur, in totaal 33% duurder is geworden. Over het afgelopen jaar stegen de prijzen in totaal met 2,9%. Ook dat is hoger dan de inflatie, die op 2,1% lag.

Volgens ING is de stijging te wijten aan de btw-verhoging op concert- en theaterkaartjes van 6 naar 19% per 1 juli 2011. Deze verhoging is overigens een jaar later weer ongedaan gemaakt. Nederlandse gezinnen geven gemiddeld € 250 per jaar uit aan dagjes uit.

In samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft Respons de ‘Top 50 Dagattracties’ voor 2011 uitgebracht. In de lijst staan onder andere attractieparken, dierentuinen, musea, zwembaden en entreeheffende recreatiegebieden uit heel Nederland die zich samen de drukst bezochte dagattracties van 2011 mogen noemen. In totaal zijn er in 2011 ruim 37 miljoen bezoeken gerealiseerd bij de vijftig dagattracties.

Hieronder een overzicht van de top 5 best bezochte dagattracties 2011:

Dagattractie Aantal bezoeken 2011
De Efteling 4.125.000
Van Gogh Museum 1.600.300
Burgers Zoo 1.505.000
Diergaarde Blijdorp 1.503.529
Attractiepark Slagharen 1.450.000