Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Museumfans zijn superpromoters

Museumfans zijn superpromoters

Blauw research heeft een onderzoek gedaan waarbij een profielschets is gemaakt van de museum-fan. En wat blijkt….Over het profiel van de museumbezoeker is uiteraard al een en ander bekend: hoger opgeleid, ouder, bovenmodaal, vrouwen. Maar Blauw heeft, niet vreemd, vanuit een superpromoter-perspectief gekeken naar de museumfan. Wat blijkt: museumfans zijn meer dan gemiddeld het menstype Superpromoter (33% vs. 26%). Bron: SponsorTribune.

In de recentelijk gepubliceerde Top 50 Dagattracties van Respons & NBTC staan 12 musea opgenomen die in totaal 7,5 miljoen bezoeken genereren.

Mensen die dus enthousiast zijn, dat enthousiasme delen en daarmee ook invloed hebben op hun omgeving. Voor merken zijn hun superpromoters eigenljik de belangrijkste klanten. Zij zorgen namelijk voor additionele omzet en bepalen je reputatie. Zij zijn een bepalende factor, klanten dus waar je bij wilt aansluiten, die je wilt assisteren in hun ambassadeursrol.

Vanuit dat gezichtspunt zou je als museum moeten aankloppen bij de volgende merken, merken waarvan de museum-fans bovengemiddeld vaak superpromoter zijn:

- Fiat, Citroen, Volvo, BMW

- AH, Jumbo

- ASN, Triodos

- Kappa, Gaastra

- Leffe

- Rivella, 7-Up

- Goede doelen in het algemeen en Artsen Zonder Grenzen en Fonds Gehandicatpern Sport in het bijzonder.

Uit het rapport van de Top 50 Dagattracties van Respons en NBTC valt op te merken dat eigenlijk alleen de goede doelen actief zijn in museumland. Zo verdeelt de BankGiroLoterij zo’n 60 miljoen euro over ca. 60 culturele instellingen, vooral musea.  Naast de BankGiroLoterij, hebben ook het VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds zich aan enkele culture dagattracties uit de Monitor verbonden.