Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Jongerenevenementen populair op social media

Jongerenevenementen populair op social media

Tot vorig jaar werden social media, zoals Hyves en Facebook, door Respons verwerkt in het MBE. De ontwikkelingen op social media hebben echter een dusdanige ontwikkeling doorgemaakt, dat besloten is om volgers/vrienden van sociale netwerken een andere status te geven dan (indirecte) media exposure.

Om een beeld te krijgen van de populariteit van evenementen op social media heeft Respons in haar onderzoek gekeken naar het aantal vrienden of volgers op de sociale netwerken Twitter, Facebook en Hyves. Dat social media met name populair is onder de jongere doelgroepen blijkt wel uit de hoogst scorende evenementen. De top 5 van populairste evenementen op het gebied van social media ziet er als volgt uit:

    Evenement Volgers
Twitter
Vrienden/likes
Facebook
Vrienden
Hyves

Totaal
1. Serious Request / Glazen Huis 75.000 44.700 340.000 459.700
2. Radio 538 Koninginnedag Museumplein 38.359 23.027 305.032 366.418
3. Mysteryland 7.455 49.068 25.000 81.523
4. Pinkpop 15.389 13.620 19.477 48.486
5. A Campingflight to Lowlands Paradise 14.463 19.369 12.863 46.695

(peilperiode 15 september t/m 15 december 2011)

De TOP 100 Evenementen hebben samen totaal van 1.429.888 vrienden en volgers aan zich weten te binden. Dit betekent een gemiddelde van 14.298 vrienden / volgers per evenement. Bijna een derde volgt de nummer één op de ranglijst: Serious Request / Glazen Huis.

Meer informatie over de Top 100 Evenementen Monitor 2012 vindt u hier.