Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Helmond en Eindhoven winnaars Nationale Citymarketing Trofee 2015

Helmond en Eindhoven winnaars Nationale Citymarketing Trofee 2015

De gemeenten Helmond en Eindhoven zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2015. Deze prijs is dit jaar voor de zesde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland. Helmond won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Juryvoorzitter  Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Zaanstad.

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) liet Eindhoven  de andere genomineerde steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht achter zich.  Een opmerkelijk resultaat, want Eindhoven veroverde ook vorig jaar de trofee. Helmond werd de winnaar in de categorie ‘kleinere’ gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten Den Helder, Kampen, Rhenen en Veenendaal.

De jury is bijzonder te spreken over het  planmatige citymarketing beleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. De gemeente verbindt inhoudelijke pijlers als  design, technologie en kennis met Brabantse gezelligheid. De samenwerking en binding met de regio staan  hierbij hoog in het vaandel.

Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen. De gemeente heeft het van oudsher  bestaande ‘Calimero gevoel’ ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Met een heldere strategie wordt de verbinding gezocht en wordt er gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid.

Juryrapport
Er zijn dit jaar vijf genomineerde gemeenten in beide categorieën, in plaats van de gebruikelijke drie. Dit komt omdat meerdere gemeenten een gelijk aantal punten hebben gekregen in de nominatieronde. De jury  constateert dat de kwaliteit van de inzendingen en de hieraan volgende presentaties in stijgende lijn zijn gebleven. Kwaliteitsverbetering en professionalisering zijn vanzelfsprekende aandachtspunten geworden bij de grotere gemeenten. Kleinere gemeenten zijn vaak nog zoekende en worden in hun zoektocht geremd door beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke factoren. Bekijk hier het juryrapport.

Vakjury
De nominaties voor de Nationale Citymarketing Trofee zijn dit jaar middels een andere procedure tot stand gekomen dan voorgaande jaren. Dit jaar is een enquête rondgestuurd naar gemeenten en experts op gebied van citymarketing. Op basis van de uitkomst van deze enquête zijn de genomineerden geselecteerd.

Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. Daarnaast hielden zij een mondelinge presentatie voor de jury. De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor.

De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld: Voorzitter Dr. Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam; Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur; Angelique Lombarts, eigenaar AloAconsultancy; Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing en  Hans Oostendorp, manager onderzoek- en adviesbureau Necker van Naem.

Nationaal Congres Citymarketing 2015
Op 8 juni 2015 vond in gastgemeente Zaanstreek de achtste editie plaats van het NCC. Het congres, dat wetenschap, overheid en bedrijfsleven combineert en verbindt, is inmiddels een traditie geworden op het gebied van citymarketing. Met sprekers van kaliber en mogelijkheden om met collega’s uit het hele land ervaringen uit te wisselen is het NCC door en voor de branche.

Wetenschappelijke, bestuurlijke en praktische invalshoeken komen aan bod en er worden tips en adviezen gegeven over de opzet van beleid en organisatie. De 2015-editie stond in het teken van ‘heritage marketing’. Lees het uitgebreide verslag van de de dag en bekijk het Twitterverslag en de sfeerfoto’s .

Het  Nationaal Congres Citymarketing vindt volgend jaar plaats in gemeente Arnhem.