Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Eerste sprekers NCC 2013 bekend gemaakt

Eerste sprekers NCC 2013 bekend gemaakt

Deze week werden de eerste sprekers op het Nationaal Congres Citymarketing bekend gemaakt. Het congres, dat wetenschap, overheid en bedrijfsleven combineert en verbindt, vindt dit jaar plaats op maandag 17 juni op het ss Rotterdam in gastgemeente Rotterdam. Tijdens de themasessies wordt in twee ronden meer individueel en praktijkgericht ingegaan op een aantal actuele onderwerpen.

Kun jij De Kaap aan?
Door o.a. Guido Rijnja, Gemeente Rotterdam  i.s.m. Katendrecht
Zeemanskwartier, hoerenbuurt, Chinatown. Allemaal typeringen van Katendrecht uit de roemruchte historie. Na grote sociale problemen eind vorige eeuw zit de wijk weer sterk in de lift. De Kaap blijft nog altijd een belevenis. Na een grootscheepse renovatie, de bouw van nieuwe woningen en voorzieningen, en vooral de komst van creatieve ondernemers is de Kaap weer de ‘talk of the town’. Deze themasessie wordt een workshop over ‘hoe Katendrecht kansen pakt’ en de inzet van de gebiedscampagne van Katendrecht  ‘Kun jij De Kaap aan?’. Een succesvolle campagne, een samenwerking tussen gemeente Rotterdam, woningcorporatie en projectontwikkelaars, met concreet resultaat, die laat zien hoe citymarketing op een lokale schaal effect kan hebben.

De ‘I Like Delft’-campagne
Door Sylvia Coenen en Sanne Bakker, Delft Marketing
Delft Marketing en Gemeente Delft, afdeling economie en stadsmarketing, werken intensief samen voor de online promotie en informatievoorziening over de stad. Een gezamenlijke campagne met als doel Facebook fans te werven resulteerde in een crossmediale aanpak. Hiermee werden niet alleen duizenden Delftfans lid van de pagina’s, maar omarmden verschillende ondernemers, bewoners en bestuurders uit politiek en bedrijfsleven en de Delftse muzikant  Roel van Velzen ‘I LIKE Delft’ als statement van ambassadeurschap. Een kijkje in de keuken van dit proces: Uit welk kanaal is de conversie naar fans het grootst? Hoe organiseer je ‘piket’ diensten? Welk verhaal wil je op Facebook vertellen? Hoe match je dit met je ‘merk’? En: hoe maak je dit leuk; want dat moet Facebook vooral zijn.

De stad als aantrekkelijk merk
Door Marc van Eck, Business Openers
Het merk van de stad of streek consequent waarmaken in alle activiteiten en daarmee de duurzame aantrekkingskracht vergroten. Sterke merken hebben aantrekkingskracht. Tenminste als ze goed zijn gepositioneerd en dit waar maken in alles wat ze doen. Dit is een enorme kans voor citymarketing. Het merk kan als kompas fungeren voor alle activiteiten die toch al plaats vinden, het geeft richting aan die activiteiten en de stijl. Zo is er nauwelijks extra communicatie nodig en dus geen additioneel budget. Het merk is het cement dat van alle losse stenen een sterke muur maakt. Dat kan alleen als iedereen het merk begrijpt, hier enthousiast over is en weet en wil vertalen naar zijn eigen werkzaamheden. Misschien is dit bereiken wel de ultieme job van de citymarketeer in de komende jaren.

Steden & Strekenonderzoek
Door Hendrik Beerda, Hendrik Beerda Brand Consultancy
Merkadviseur Hendrik Beerda doet doorlopend onderzoek naar de reputatie van steden, streken en provincies. Daarnaast meet hij de merkkracht van organisaties in diverse sectoren, waaronder de cultuur-, sport- en dagattractiesector. Tijdens het Nationaal Congres Citymarketing presenteert Hendrik de nieuwe resultaten van het Steden & Streken Merkenonderzoek. Met dit onderzoek is de merkkracht van de 30 grootste gemeenten, de 12 provincies en alle Nederlandse streken gemeten. Ook maakt het onderzoek duidelijk welke factoren bepalend zijn voor de reputatie van steden, streken en provincies. Vergelijking met eerder onderzoek laat zien hoe de merken zich in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld.

Programma NCC 2013

  • Ochtendprogramma gastgemeente Rotterdam
  • Inloop en lunch
  • Plenair programma
  • Interactieve Themasessies – twee ronden
  • Uitreiking Nationale Citymarketing Trofee (NCT) en afsluitend programma
  • Aangeklede congresborrel

Aanmelden
U kunt zich via de website aanmelden voor het congres. Tot 1 maart 2013 kunt u zich inschrijven voor het Early Bird Tarief van €199. Vanaf 1 maart bedragen de kosten voor het NCC €235.

Graag verwelkomen wij u tijdens het Nationaal Congres Citymarketing op 17 juni a.s op het ss Rotterdam.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen via info@nationaalcongrescitymarketing.nl of met Suzanne Malestein, via tel: 020-3457554.

Volg ons ook op Twitter via @NCCENL en gebruik #NCC13.