Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » TOP100 Evenementen Monitor: Amsterdam Dance Event en Vierdaagse Nijmegen grootste publieksevenementen in 2014

TOP100 Evenementen Monitor: Amsterdam Dance Event en Vierdaagse Nijmegen grootste publieksevenementen in 2014

De Vierdaagse Nijmegen en het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn de grootste evenementen van 2014, zo blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015. Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen en neemt het stokje over van het International Documentary Film Festival (IDFA) dat naar de vierde plaats is gezakt. De Vierdaagse Nijmegen pakt voor de vijfde keer op rij de koppositie bij de vrij toegankelijke evenementen.

De tweede en derde plaats worden bezet door dezelfde evenementen als in de voorgaande twee edities: de NN Marathon Rotterdam staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam staat wederom op de derde positie.

 

 

 

 


Indicatoren
De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: TOP50 Entreeheffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator, waarbij wordt gesteld dat een bezoeker maximaal één bezoek per dag maakt. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Daarbij wordt gekeken naar het aantal ‘likes’ en volgers op de twee platforms die momenteel het meest populair zijn: Facebook en Twitter.

Met respectievelijk 350.000 en 2,24 miljoen bezoeken, behalen ADE en de Vierdaagse de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’. Het Glazen Huis gaat op mediagebied met beide prijzen aan de haal, want ook op social media-vlak was het evenement ongenaakbaar. Bij de entreeheffende evenementen gaat de social media-titel – net als vorig jaar – naar ID&T’s Sensation.

Dance-evenementen populair
Ook valt de toename van het aantal dance-enementen op. Naast de eerder genoemde evenementen ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19 ), Awakenings Festival (42 ), WiSH Outdoor (48) en Extrema Outdoor (50) ook in de ranglijst.

Toenemend belang social media TOP100-evenementen
De populariteit van de social media platforms Facebook en Twitter is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, ook bij de grootste evenementen van Nederland. Vooral bij entreeheffende evenementen is de groei explosief (+36% ten opzicht van het voorgaande jaar). Het aantal likes/volgers onder de vrij toegankelijke evenementen laat eveneens een sterke stijging zien (+24%), toch trekken vrij toegankelijke evenementen over het algemeen minder likes op Facebook.

In de jubileumeditie van de TOP100 valt de toename van het aantal dance evenementen op. Naast de eerder genoemde evenementen ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19), Awakenings Festival (42), WiSH Outdoor (48) en Extrema Outdoor (50) ook in de ranglijst.

Jubileumeditie TOP100
De TOP100 Evenementen Monitor is dit jaar voor de 20e keer gepubliceerd. De eerste editie (1996) verscheen eind 1995 met het evenement Nationaal Museumweekend op de eerste plaats. In 2005 werd het criterium media-exposure geïntroduceerd bij het samenstellen van de ranglijst, in 2011 werd ‘social media’ als 3e indicator aan het mandje toegevoegd. De 2013-editie van de TOP100 bestond voor het eerst uit twee aparte ranglijsten: entreeheffende en vrij toegankelijke evenementen.

Bestellen