Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » ABN AMRO tot 2014 partner & hoofdsponsor van Dutch Design Week (DDW)

ABN AMRO tot 2014 partner & hoofdsponsor van Dutch Design Week (DDW)

ABN AMRO heeft het sponsorship van de Dutch Design Week in Eindhoven omgezet in een hoofdsponsorschap, zo bericht SponsorTribune. ‘Door aan te haken bij de Dutch Design Week laat ABN AMRO zien die economische waarde van Dutch Design te herkennen’, aldus de bank. Volgens cijfers van Respons is Dutch Design Week (DDW) een van de twintig jaarlijks terugkerende publieksevenementen van internationaal belang in Nederland. DDW staat daarmee in het rijtje evenementen als North Sea Jazz Festival, Int. Film Festival R’dam en TEFAF in Maastricht. 

Ieder jaar weer staat Eindhoven een week in het teken van Dutch Design. Weinigen weten het, maar Eindhoven is met Helsinki ‘design capital’ van de wereld. Zelfs in een cultuurstad als Milaan is ‘Eindhovens design’ vermaard. Verspreid over de stad zijn er tijdens de Dutch Design Week (DDW) tal van demonstraties en manifestaties. Het hart van de stad is dan het Lichtplein. Het centrale zenuwcentrum op dat plein is ‘het glazen huis’. Daar kun je wat eten of drinken, info krijgen en ook de pers zetelt er. In dat zenuwcentrum speelt ABN AMRO al sinds 2010 een belangrijke rol. Er is namelijk een tijdelijk Dialogues House gevestigd naar ‘Foppingadreef-model’. Dagelijks komen er – net zoals dat in Amsterdam gebeurt – sprekers om de dialoog te stimuleren, in dit geval over design. Ernst Boekhorst, Hoofd Sponsoring en Events bij ABN AMRO zei eerder over de samenwerking: ‘De creatieve Industrie wordt een steeds belangrijker onderdeel van de Nederlandse economie. ABN AMRO wil met het sponsoren van Dutch Design Week laten zien dat wij de ontwikkeling van de Creatieve Industrie ondersteunen. Wij zijn een bank die met zijn tijd meegaat en innovatie belangrijk vindt’.

DDW is een initiatief van Design Coöperation Brainport dat designtalent een podium biedt. Gedurende twee weken laten 1.800 designers van Nederlandse bodem hun laatste werk – van industrieel, ruimtelijk of grafisch design, tot vrije kunst, mode en architectuur – aan het grote publiek zien. DDW is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een expositie van internationale allure, waar ontwerpers, media en bedrijven van alle nationaliteiten elkaar treffen om ervaringen en kennis uit te wisselen.