Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Nieuws

Nieuws

11 juli 2017
linda

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog

In 2016 neemt het aantal festivals per saldo met bijna 100 festivals toe tot in totaal 934 festivals, waaronder 26 nieuwe titels zoals LINDA.festival, Summerpark Festival en Airforce Festival. Het aantal bezoeken is in 2016 toegenomen met 14,6%: in totaal worden er € 26,7 miljoen bezoeken aan festivals afgelegd.  De groei zit vooral bij de festivals tot 30.000 bezoeken, grote festivals blijven redelijk stabiel.  Cijfers over het festivaljaar 2016 zijn afkomstig uit de nieuwste editie van de Festival Monitor 2017. Met de Festival Monitor volgt Respons -  in samenwerking met brancheorganisaties VVEM en VNPF – de ontwikkelingen in het Nederlandse festivallandschap.

(meer…)

20 april 2017

Efteling meest bezochte dagattractie in 2016

Van Gogh Museum meest populair bij buitenlandse bezoekers

NBTC Holland Marketing en Respons hebben de ‘TOP50 Dagattracties’ van 2016 uitgebracht. In de lijst staan de drukst bezochte attractieparken, dierentuinen, musea, sportieve recreatiegelegenheden en andere bezienswaardigheden in heel Nederland. Net als voorgaande jaren staat de Efteling op de eerste plaats; zij genereerde in 2016 ruim 4,7 miljoen bezoeken. Het Van Gogh Museum trok de meeste buitenlandse bezoekers in 2016. (meer…)

20 maart 2017
energiedirect

Sponsorships over de hele linie onder druk

De uitgaven aan sponsoring zijn in 2016, vergeleken met 2015, met een procent verder gedaald naar 772 miljoen euro. Met € 772 miljoen liggen de bestedingen nu bijna 8% onder het niveau van 2012 het jaar waarin de uitgaven van sponsors stabiliseerde. De daling in 2016 werd veroorzaakt door teruggelopen uitgaven op het gebied van sportsponsoring, kunst- en cultuur en maatschappij (o.a. sociale projecten, gezondheidszorg, onderwijs). Op het gebied van lifestyle-sponsoring (o.a. dierentuinen, attractieparken, beurzen) was er een terugloop van circa 20% ten opzichte van 2015. Mediasponsoring (o.a. non spot radio & tv) was met een stijging van 3% het enige lichtpuntje in 2016. (meer…)

27 oktober 2016
The Passion

Special Events, naar je stad halen of niet?

Op het Nationaal Congres Evenementen presenteerde Lex Kruijver, directeur van Respons, een interessante analyse over Special Events. Bij Special Events moet u denken aan bijvoorbeeld de Passion, het Glazen Huis van 3FM, de intocht van Sinterklaas of de Eneco Tour.

Special Events hebben vaak een bijzonder karakter, zijn voor een stad of regio eenmalig en de organisatoren vragen additionele offers van host in de vorm van een fee of extra faciliteiten.  (meer…)

28 september 2016
Zicht op de Domtoren in de namiddag.

Nationaal Congres Evenementen in Utrecht in het teken van ‘De Verbinding met de Stad’

Op maandag 10 oktober 2016 zal de 3e editie van het Nationaal Congres Evenementen (NCE) plaatsvinden in het sfeervolle Louis Hartlooper Complex te Utrecht. Het Nationaal Congres Evenementen is dé ontmoetingsplaats voor professionals op het werkterrein van publieksevenementen bij overheid, in de publiek- private sector, wetenschap en bedrijfsleven.

(meer…)

28 september 2016
evenementenprijzen

Nominaties Nationale Evenementenprijzen bekend

De nominaties voor de Nationale Evenementenprijzen zijn bekend. In de categorie ‘Excellente Evenementensteden’ (steden boven de 100.000 inwoners) zijn Amsterdam, Apeldoorn, Dordrecht, Rotterdam en Utrecht genomineerd. In de categorie ‘Evenementenstad tot 100.000 inwoners’ zijn Aa en Hunze, Dronten, Heerlen en Vlissingen genomineerd. 

In de running voor de titel ‘Beste Publieksevenement’ zijn Amsterdam Dance Event, Dickens Festijn, Grand Depart Utrecht, Jheronimus Bosch 500 en Viering Koningsdag Dordrecht. DGTL, Sportfilmfestival Rotterdam en Welcome to the Village zijn de drie evenementen die kans maken op de ‘Evenementen Innovatieprijs’.

(meer…)

25 juli 2016
foodtruck

Foodtruckfestivals: blijvertjes of hype?

De ‘Rollende Keukens’ is de Grand Old-dame van de foodtruckfestivals in Nederland. In het pinksterweekend trok de 8e editie op het Amsterdamse Westergasfabriek met zo’n 130 foodtrucks zo’n 100.000 bezoeken. Daarmee is het – na TREK – ook het grootste foodtruckfestival. Het Maastrichtse Preuvenemint – moeder der klassieke culinaire evenementen in Nederland – was in 2015 met circa 150.000 bezoeken nog steeds het grootste culinaire evenement in Nederland.

(meer…)

25 juli 2016
festivals amsterdam

Groei festivals Amsterdam lijkt gestopt

Het aantal kunst- en cultuurfestivals in de gemeente Amsterdam in 2015 zijn niet verder gestegen, er is zelfs één festival minder georganiseerd. Dit in tegenstelling tot de andere grote steden Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven die het afgelopen jaar allemaal een stijging lieten zien. Desondanks is het aantal festivals in de gehele provincie Noord-Holland met 10% toegenomen. Gemeenten als Alkmaar, Zaanstad en Haarlem lijken te profiteren van het ‘festivalplafond’ in Amsterdam. Opvallend is dat niet alleen de omliggende gemeenten van Amsterdam hier profijt van hebben maar misschien zelfs omliggende provincies. De sterkste stijging in festivals is namelijk te vinden in de provincie Friesland. Tevens bezit Friesland met een aantal van 43 de meeste festivals van de drie noordelijke provincies.

(meer…)

25 juli 2016
festival 2016 branche

Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015

In 2015 nam het aantal festivals met 4,5% toe naar 837 festivals, dit is de sterkste stijging sinds 2013. Parallel aan de festivalgroei, nam ook het bezoekaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals. De markt was goed voor ruim 23 miljoen bezoeken. Deze bezoekers gaven bovendien meer uit dan het jaar ervoor: € 513 miljoen in totaal. Muziekfestivals zijn duidelijk populaire evenementen. Bijna 70% van alle kunst- en cultuurfestivals zijn muziekfestivals, waar maar liefst 14,4 miljoen bezoekers op afkomen.

(meer…)

21 juli 2016
factsheet festivals

Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015


In 2015 nam het aantal festivals met 4,5% toe naar 837 festivals. Parallel aan de festivalgroei, nam ook het bezoekaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Bovenstaande feiten zijn afkomstig uit de branchecijfers kunst- en cultuurfestivals over 2015 die onderzoeksbureau Respons deze week heeft opgesteld voor de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF).

 

(meer…)

7 juni 2016

DEN HAAG EN GOEREE WINNEN NATIONALE CITYMARKETING TROFEE

De Nationale Citymarketing Trofee gaat dit jaar naar de Zuid-Hollandse gemeenten Den Haag en Goeree Overflakkee.

Vorig jaar was de uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee een Brabants feestje, met als winnaars Eindhoven en Helmond. Dit jaar vallen beide prijzen in de provincie Zuid-Holland: Den Haag en Goeree-Overflakkee slepen de titels in de wacht.

(meer…)

3 juni 2016
lex

Lex Kruijver nieuwe directeur Marketing Zaanstreek

Zaanstad – Met ingang van 3 juni wordt Lex Kruijver de nieuwe directeur van Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ). Hij gaat die functie combineren met zijn huidige werkzaamheden voor onderzoeksbureau Respons. Lex Kruijver ontwikkelde eind vorig jaar samen met het bestuur van Marketing Zaanstreek, dat onder voorzitterschap staat van burgemeester Geke Faber, de nieuwe marketingstrategie van de stichting en gaat de plannen nu ook in praktijk brengen.

(meer…)

31 mei 2016
Twitter beurs

Groei voor publieksbeurzen, vakbeurzen onder druk

 

De positieve ontwikkelingen in 2014 hebben zich in 2015 op vele fronten voortgezet, alhoewel deze groei eigenlijk alleen zichtbaar is bij de publieksbeurzen. Hier kwamen meer beursbezoekers, meer exposanten en ook de mediumbestedingen namen toe ten opzichte van vorig jaar. Voor de vakbeurzen ligt de situatie geheel anders, hier laten de cijfers vooral krimpingen zien. De grootste daling zat in het aantal georganiseerde vakbeurzen, deze nam met 10,4% af. Tijdens de CLC-VECTA bijeenkomst, die vanmiddag plaatsvindt in de Efteling, worden deze cijfers van de Beurzen Monitor gepresenteerd.

(meer…)

26 april 2016
ncc nominatie

Nominaties Nationale Citymarketing Trofee bekend

De nominaties van de 7e editie van de Nationale Citymarketing Trofee zijn bekend. In beide categorieën zijn er dit jaar drie genomineerden. In de categorie boven 100.000 inwoners zijn dit Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. In de categorie tot 100.000 inwoners zijn Helmond, Kampen en Goeree-Overflakkee de genomineerde gemeenten.

(meer…)

20 april 2016

TOP50 Dagattracties 2016: Efteling blijft meest bezochte dagattractie

NBTC Holland Marketing en Respons hebben de ‘TOP50 Dagattracties’ van 2015 uitgebracht. In de lijst staan de drukst bezochte attractieparken, dierentuinen, musea en andere bezienswaardigheden in heel Nederland. Net als voorgaande jaren staat de Efteling op de eerste plaats; zij genereerden in 2015 bijna 4,7 miljoen bezoeken.

(meer…)

20 april 2016
Arnhem NCC

Nationaal Congres Citymarketing 2016 trapt af met stadssafari

Op maandag 6 juni a.s. organiseren NCC16 en de gemeente Arnhem een boeiende stadssafari voor de deelnemers van het Nationaal Congres Citymarketing. De stadssafari begint – hoe kan het ook anders – op het nu al beroemde nieuwe Centraal Station van Arnhem. Na de ontdekkingstocht door het station, gaan de deelnemers in kleinere groepen onder begeleiding van stadsgidsen de Arnhemse binnenstad in. Op het programma staan o.a. bezoek aan het nieuwe cultuurcluster, het beklimmen van het Arnhemse ‘aardvarken’, Building026 – voormalig bibliotheek, nu creatieve hotspot en worden de deelnemers ondergedompeld in de gezellige winkelmix van de 7straatjes. NCC16-deelnemers kunnen zich nu aanmelden voor de stadssafari in Arnhem. Er is plek voor maximaal 100 mensen, dus wees er snel bij.

(meer…)

19 april 2016
daling

Sponsormonitor 2016: Sponsorbestedingen verder onder druk

De uitgaven aan sponsoring zijn in 2015, vergeleken met 2014, met bijna 3% gedaald naar 778 miljoen euro. De daling werd vooral veroorzaakt door de teruggelopen bestedingen bij kunst & cultuur (-/- 3,6%) en sportsponsoring (-/- 3,3%). Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2016, een uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland nemen al sinds 2010 af, in de laatste 5 jaar zijn de sponsorbestedingen in totaal met 8% teruggelopen.

(meer…)

14 april 2016
zaanse schans 1 id1573

TOP50 Dagattracties 2016: Zaanse Schans trekt meeste internationale bezoekers

NBTC Holland Marketing en Respons hebben de ‘TOP50 Dagattracties’ van 2015 uitgebracht. In de lijst staan de drukst bezochte attractieparken, dierentuinen, musea en andere bezienswaardigheden in heel Nederland. Net als voorgaande jaren staat de Efteling op de eerste plaats; zij genereerden in 2015 bijna 4,7 miljoen bezoeken. De Zaanse Schans trok de meeste buitenlandse bezoekers in 2015.

(meer…)

2 februari 2016
Naamloos

Het Nationaal Congres Citymarketing 2016

Maandag 6 juni 2016 is het zo ver. In het stadshuis van Arnhem zal de 9e editie van het Nationaal Congres Citymarketing (NCC) plaatsvinden. Het congres heeft dit jaar als thema ‘de binnenstad als aanjager van citymarketing’. Omdat er momenteel veel gebeurt in Nederlandse binnensteden, biedt het NCC dit jaar de mogelijkheid om hier met collega’s uit het hele land ervaringen over uit te wisselen.

Het congres is dé jaarlijkse ontmoetingsplaats voor mensen werkzaam in marketing en promotie bij overheid. Tijdens het congres wordt tevens voor de 7e keer de Nationale Citymarketing Trofee uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeenten van Nederland”.

(meer…)

13 januari 2016
Foto's tijdens tulpenroute NOP 039 Slijkoord

De grootste corso's van Nederland in 2015

Bloemencorso van de Bollenstreek trok in 2014 nog 900.000 bezoeken. In 2015 is dit gestegen naar 1 miljoen bezoeken waarmee hij op nummer 1 staat in de Top 5 Corso’s. Dit evenement is ook  behoorlijk gestegen in de ranglijst van de grootste Vrij Toegankelijke Evenementen ten opzichte van 2014. In deze ranglijst stond hij in 2014 op de 21ste plek en steeg in 2015 naar de 9de plaats. Varend Corso Westland  is in 2015 nieuwe binnen gekomen in de Top 50 Vrij Toegankelijke Evenementen en staat met 500.000 bezoeken op een tweede plek in de Top 5 grootste Corso’s.

(meer…)

Archief