Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Nieuwe weging televisie-aandacht Top 100 Evenementen

Nieuwe weging televisie-aandacht Top 100 Evenementen

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan Respons’ Top 100 Evenementen Monitor 2012. De 100 grootste publieksevenementen van 2011 worden in deze monitor op verschillende punten met elkaar vergeleken. Dit levert een aantal verrassende ranglijsten op basis van o.a. direct bereik (bezoeken) en indirect bereik (media-aandacht).

MediaBereikEenheden (MBE’s) is het puntengetal van Respons, dat een indicatie geeft van de totale media-aandacht van een evenement. Kort gezegd geeft het aantal MBE’s de mediadruk van een evenement weer. De MBE’s komen tot stand aan de hand van een rekenmethode die door Respons in 2000 is ontwikkeld.

Het medialandschap verandert echter continu. De verschuivingen binnen de verschillende mediumtypen hebben invloed op o.a. wegingsfactoren die aan de mediumtypen zijn toegekend in het MBE-model. Daarom voert Respons dit jaar een verandering door ten aanzien van het mediumtype ‘Televisie’. Traditioneel maakte de MBE-berekening onderscheid tussen nationale en regionale televisie. Door de toename van o.a. doelgroep- en digitale televisiestations, die feitelijk onder de noemer ‘nationaal’ vallen, is een aanpassing van de wegingfactor binnen het medium Televisie noodzakelijk gebleken.

Binnen het mediumtype televisie vervangen wij daarom het onderscheid tussen ‘nationaal’ en ‘regionaal’, door een wegingsfactorsysteem dat gebaseerd is op marktaandelen. Bij de MediaBereikEenheden-berekening van 2011 wordt daarbij gekeken naar de marktaandelen van de verschillende zenders zoals die op 18 januari 2011 is vastgesteld door Stichting Kijk Onderzoek . In het nieuwe waarderingssysteem krijgt een programma-item op Nederland 1 meer MBE’s dan een item van dezelfde lengte op bijvoorbeeld Discovery Channel of het digitale themakanaal Culture 24.

Het overzicht van de vastgestelde marktaandelen door Stichting Kijk Onderzoek ziet er  als volgt uit:

Zender Marktaandeel MBE per 60 sec. zendtijd
Nederland 1 21,5 % 1,075
Nederland 2 6,8 % 0,34
Nederland 3 6,5 % 0,325
RTL 4 14,4 % 0,72
RTL 5 4,0 % 0,2
RTL 7 4,6 % 0,23
RTL 8 1,7 % 0,085
SBS 6 10,0 % 0,5
NET 5 3,5 % 0,175
Veronica 3,1 % 0,155
MTV / TMF / Comedy Central 2,3 % 0,04
Nickelodeon / Disney XD / Disney Channel 3,9 % 0,065
Discovery Channel / National Geographic / Animal Planet 3,6 % 0,055
Regionaal / Digitaal themakanaal / Overig 14,1 % 0,005