Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Bergen op Zoom en Dordrecht winnaars Nationale Citymarketing Trofee

Bergen op Zoom en Dordrecht winnaars Nationale Citymarketing Trofee

De gemeenten Bergen op Zoom en Dordrecht zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2012. Deze prijs is dit jaar voor de derde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland. Bergen op Zoom won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Dordrecht werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Jurylid Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Eindhoven.

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd Dordrecht winnaar. Daarmee liet ze na een “close finish” de andere genomineerde steden Eindhoven en Groningen achter zich. Bergen op Zoom werd de verrassende winnaar in de categorie “kleinere” gemeenten. De jury verkoos de West-Brabantse stad boven de gemeenten Veenendaal en Katwijk.

De jury waardeert Dordrecht met name om zijn duidelijke visie, brede aanpak en het betrekken van stakeholders in alle sectoren van de gemeente. “Er zijn goede resultaten geboekt op de verschillende beleidsterreinen en de organisatie voor citymarketing heeft zich een sterke positie verworven in de gemeente en de gemeenschap. Er is sprake van een totaalpakket”, aldus de jury.

Winnaar Bergen op Zoom  in de categorie onder 100.000 inwoners wordt gewaardeerd om de snelle ontwikkeling in vrij korte tijd.”Er is veel spirit en drive en er zijn aansprekende communicatie-uitingen”, zo stelt de jury. “Er wordt gewerkt met een heldere doelgroepkeuze en duidelijk omschreven doelstellingen”.

De jury geeft in het juryrapport aan, dat de inzendingen dit jaar een significant hoger niveau hadden dan voorgaande keren. De professionaliteit van citymarketing is naar de mening van de jury waarneembaar toegenomen. Kritische noot is opnieuw, dat het aantoonbaar maken van de effecten van citymarketing een lastig punt blijft. “Er wordt wel vooruitgang geboekt en steeds meer gemeenten doen aan onderzoek en effectmeting”, zo vermeldt het juryrapport.

Vakjury
In eerste instantie konden de burgemeesters van Nederlandse gemeenten hun gemeente aanmelden voor de titel “beste citymarketing gemeente van het jaar”. Zij werden hiervoor rechtstreeks aangeschreven. Ook konden zij andere gemeenten nomineren. Mede op basis van deze voorronde zijn de nominaties tot stand gekomen.

Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders,mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing.

Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het eerst moesten de genomineerde gemeenten ook een presentatie houden voor de vakjury.

De vakjury onder leiding van Ralph Pans(voorzitter directieraad VNG), bestond verder uit de volgende leden: Cees van Bemmel (directievoorzitter Van Wijnen Holding NV), Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam), Gerard Marlet (directeur Stichting Atlas voor Gemeenten), Eric de Kluis(hoofdredacteur Binnenlands Bestuur) en Gaston Crolla (voorzitter Netwerk Citymarketing).