Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » De nominaties voor de 9e editie van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) zijn bekend!

De nominaties voor de 9e editie van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) zijn bekend!

Amsterdam, 30 april 2018

De nominaties voor de 9e editie van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) zijn bekend. Net als voorgaande edities zijn er twee categorieën waarin genomineerden strijden om de titel “Beste citymarketing gemeente van Nederland”.
De gemeenten Den Haag, Dordrecht, Leeuwarden en Tilburg zijn genomineerd in de categorie gemeenten met meer dan 100.000 inwoners.
In de categorie gemeenten tot 100.000 inwoners maken Doetinchem, Lelystad, Woerden en Zandvoort kans op de prestigieuze trofee. De uitreiking vindt plaats op maandag 4 juni in de Culturele Hoofdstad Leeuwarden tijdens het Nationaal Congres Citymarketing.

In tegenstelling tot voorgaande jaren konden gemeenten zich dit jaar niet zelf aanmelden voor de NCT. Een groep van experts op het gebied van citymarketing is gevraagd om een selectie te maken van gemeenten die in 2017 progressie hebben gemaakt op citymarketing-gebied. Deze gemeenten zijn vervolgens benaderd met de vraag om die progressie toe te lichten. Daarbij is gekeken naar progressie op aspecten als draagvlak onder partners, co-financiering, doelgroepbenadering, onderzoek & monitoring en uitgevoerde activiteiten.

De genomineerde gemeenten presenteren zich binnenkort aan de jury. Op basis van hun inzending en presentatie bepaalt de jury wie de winnaars worden van de NCT 2018.

De jury
De jury staat onder leiding van Ton Rombouts, oud-burgemeester van ’s-Hertogenbosch en Citymarketing Personality van het jaar 2017. De jury bestaat verder uit Erik Braun (universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam), Hans Oostendorp (directeur Necker van Naem) en Machteld Beekhuis (adviseur gebiedsontwikkeling en –communicatie Urban Solutions). Peter Kentie (Eindhoven 365) is dit jaar adviseur van de jury. Gemeente Eindhoven won vorig jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+.

De winnaars van de voorgaande edities
Vorig jaar won de gemeente Eindhoven voor de derde keer in vier jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+. Vanaf dit jaar is het niet meer mogelijk om de Nationale Citymarketing Trofee twee jaar achtereen te winnen. Derhalve is Eindhoven dit jaar uitgesloten van deelname en is Peter Kentie, citymarketeer van Eindhoven, dit jaar als adviseur toegevoegd aan de jury. In de categorie tot 100.000 inwoners was er vorig jaar geen winnaar, wel kregen Lelystad en Woerden beiden een aanmoedingsprijs van de jury.

Tot 100.000 inwoners
2010 Assen
2011 Lelystad
2012 Bergen op Zoom
2013 Veenendaal
2014 Leeuwarden
2015 Helmond
2016 Goeree-Overflakkee
2017 geen*
* Lelystad en Woerden kregen in 2017 de NCT-aanmoedigingsprijs van de jury.

100.000+ inwoners
2010 Den Haag
2011 Den Haag
2012 Dordrecht
2013 Groningen
2014 Eindhoven
2015 Eindhoven
2016 Den Haag
2017 Eindhoven

Het Nationaal Congres Citymarketing
De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt dit jaar voor de 9e keer uitgereikt tijdens de 11e editie van het Nationaal Congres Citymarketing. Het congres dat wetenschap, overheid en bedrijfsleven verbindt, is inmiddels een traditie op het gebied van citymarketing. Met sprekers van kaliber en mogelijkheden om met collega’s uit het hele land ervaringen uit te wisselen, is het congres door en voor de branche. Dit jaar vindt het Nationaal Congres Citymarketing plaats op maandag 4 juni in Schouwburg de Harmonie in Leeuwarden. Kijk voor meer informatie over het congres op www.nationaalcongrescitymarketing.nl.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:
Zoë Reeve, Projectmanager
T: +31 (0)20 – 345 75 54
E: info@nationaalcongrescitymarketing.nl