Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » KLM Open en ABN AMRO WTT financieel het grootst

KLM Open en ABN AMRO WTT financieel het grootst

Met respectievelijk € 7 en € 6,5 miljoen euro, zijn de begrotingen van het KLM Open en ABN AMRO World Tennis Tournament, het hoogst van alle sportevenementen in Nederland. Unicef Open (€ 4 miljoen) en het CHIO Rotterdam (3 miljoen) zijn de runners up. Inkomsten uit sponsoring bepalen voor een belangrijk deel de begrotingen van sportevenementen in Nederland. Bovenstaande informatie is afkomstig uit de SPORTNEXT Evenementen Monitor die woendag 20 juni tijdens het EK Lacrosse in het Olympisch Stadion werd gepresenteerd.

Onderzoeksbureau Respons heeft de 17e editie van de Sport Evenementen Monitor volledig vernieuwd en ingebracht in het SPORTNEXT platform. NOC*NSF, één van de initiatiefnemers van SPORTNEXT, laat bij monde van directeur Gerard Dielessen weten verheugd te zijn dat Respons haar gerenommeerde Sport Monitor heeft ingebracht, want kennis delen is kennis vermenigvuldigen, aldus Dielessen in het voorwoord van het kersverse rapport.

 

Ranglijst top50

Het grootste sportevenement van 2011 was de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen. Het wandelevenement behaalde in 2011 niet alleen het hoogste aantal bezoeken, maar wist ook de meeste media-aandacht te genereren. Hiermee is de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen wederom de aanvoerder in de ranglijst van grootste sportevenementen.

Positie Evenement Bezoeken 2011 MBE Volgers  op Social Media
1 Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen 1.300.000 942,66 2.548
2 ABN AMRO Marathon Rotterdam 925.000 216,12 7.285
3 Bavaria City Racing 600.000 148,83 4.646
4 ENECO Tour 350.000 268,53 2.781
5 Amstel Gold Race 450.000 120,15 5.31

Bron: Respons 2012


Supersponsor Rabo

De Rabobank komt als grootste sponsor uit het onderzoek van de SPORTNEXT Evenementen Monitor naar voren.  De bank is als sponsor verbonden aan 14 van de 50 grootste sportevenementen uit de ranglijst. De bank sponsort vooral paardensport-, hardloop- en wielrenevenementen, zo blijkt uit de Evenementen Monitor. Uit de onlangs gepubliceerde SponsorMonitor van Respons bleek al dat van de €50 miljoen die de Rabobank jaarlijks aan sponsoring uitgeeft, maar liefst €40 miljoen naar sportevenementen gaat.

 

SPORTNEXT Evenementen Monitor

De Sport Evenementen Monitor verschijnt dit jaar voor het eerst onder de vlag van SPORTNEXT. De monitor bevat een ranglijst van de 50 grootste sportevenementen in Nederland, op basis van aantal bezoeken, mediaexposure en sociale media. Daarnaast bestaat de monitor uitgebreide analyses over sportevenementen in Nederland. De SPORTNEXT Evenementen Monitor bevat dit jaar ook voor het eerst informatie over de begroting van ’s-lands grootste sportevenementen. Tenslotte is van ieder van de 50 grootste sportevenementen een paginavullend gedetailleerd profiel opgenomen. De SPORTNEXT Evenementen Monitor is hiermee dé monitor op het gebied van sportevenementen in Nederland.

 

Over SPORTNEXT

SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden ontmoeten elkaar op vele plekken, op vele manieren en op vele momenten om betrouwbare en actuele kennis te vergaren, nieuwe contacten te leggen en inspirerende ervaringen op te doen. SPORTNEXT organiseert en faciliteert die ontmoetingen met een goed doordacht pakket van nauw met elkaar samenhangende en elkaar versterkende communicatiemiddelen. Doel: verdere professionalisering van sportmarketing als vakgebied en het stimuleren van de inzet van sport als marketingtool.

De SPORTNEXT Evenementen Monitor is hier te bestellen.