Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Publieksmeting/onderzoek en visitaties

Publieksmeting/onderzoek en visitaties

Door middel van het verzamelen van mailadressen en het verzenden van een online enquête. De basis van dit onderzoek ligt gelegen in het feit dat bezoekers van het festival daags na afloop een online enquête invullen met vragen over het evenement. Het grote voordeel van deze methode is dat er een groter beslag wordt gedaan op de herinnering van de bezoekers. Zeker met het oog op onderzoek of een bepaalde boodschap is blijven hangen, is deze methode zeer effectief gebleken. Een bijkomend voordeel van deze methode is dat het kostenefficiënter is. Het is niet nodig om op iedere dag van het evenement een onderzoeksteam op pad te sturen.

Eventueel kan worden overwogen om er een incentive tegenover te stellen. Dat kan via een prijsvraag (o.a. overnachting als prijs), of via  een ‘give away’ (o.a. kortingsbon, consumptie, t-shirt, etc.).

Publieksonderzoek RRS

Onze ervaring is dat bezoekers van evenementen steeds vaker niet willen meewerken aan spontane, niet vooraf geplande live-interviews met enquêteurs. Om die reden heeft RRS voor een andere methode gekozen, waar goede resultaten mee zijn behaald.

Gedurende het evenement verzamelen medewerkers van RRS mailadressen van de bezoekers. Op deze manier worden de bezoekers zo min mogelijk gestoord tijdens hun bezoek aan het evenement. Bezoekers zijn – zo is onze ervaring – over het algemeen bereid om hun mailadres te geven. Zeker als daar een goede uitleg bij wordt gegeven. Ook is het een idee om er een incentive tegenover te stellen. Dat kan in de vorm van een prijsvraag zijn, maar kan ook een ‘give away’ (iets kleins) zijn. O.a. paraplu, kortingsbon voor een kopje koffie, etc.

Daags na het evenementenbezoek, krijgen de betreffende bezoekers een e-mail van RRS, met het verzoek een online enquête in te vullen. Indien onder de inzenders iets wordt verloot, o.a. een overnachting in Groningen, dan werkt dat Response verhogend. Zonder incentive ligt de gemiddelde response op 45 à 50%.

Naast het feit dat met deze methode de eventuele overlast tot een minimum wordt beperkt, heeft het nog een extra voordeel. Er wordt een groter beslag gedaan op de herinnering (recall) van de bezoekers. De enquête  wordt opgesteld in samenspraak met de opdrachtgever.

Het publieksonderzoek zal als volgt worden aangepakt:

  • Medewerkers RRS verzamelen e-mailadressen verspreid over de dag en de diverse locaties
  • Respons stelt op/programmeert de vragenlijst.
  • Bezoekers ontvangen, daags na het festival, mail voor online enquête. (hosting Respons)
  • Respons verzorgt dataverwerking en levert dataset op.
  • Respons verzorgt rapportage.

Visitatie

Organisatoren, sponsors en overheden huren experts van Respons in voor een bezoek aan het evenement. De expert van Respons bekijkt en analyseert de verschillende facetten van het evenement en rapporteert zijn of haar bevindingen. Afhankelijk van de aard, duur en locatie(s) van het evenement, wordt een evenement één of meerdere keren bezocht.