Monitor Online:  

Respons: dé bron van evenementeninformatie in Nederland » Mediawaarde van een evenement (MBE)

Mediawaarde van een evenement (MBE)

Om de mediawaarde van een evenement te bepalen maken wij gebruik van MediaBereikEenheden (MBE’s).

Respons heeft deze rekenmethode in nauw overleg met vertegenwoordigers van de evenementensector ontwikkeld. Met MBE’s kan de mediadruk van een evenement worden weergegeven.

MBE’s worden bepaald aan de hand van scores die worden toegekend aan de diverse mediumtypen en de intensiteit daarvan. De mediumtypen hebben verschillende wegingsfactoren, zo weegt bijvoorbeeld televisie zwaarder mee in het ‘MBE-mandje’ dan buitenreclame.

Voor de berekening van het aantal MBE’s, maken de volgende mediumtypen onderdeel uit van het mandje:

A. Internet
B. Print
C. Televisie
D. Radio
E. Buitenreclame
F. Bioscoopreclame

Toelichting per mediatype

A. Internet

  1. Website: het gaat hier om het totaal aantal hits van de website van het evenement in het betreffende editiejaar, dit is een periode van maximaal 12 maanden.
  2. Apps: het gaat hier om het totaal aantal downloads van apps die u ten behoeve van uw evenement heeft ontwikkeld.
  3. YouTube: het gaat hier om het totaal aantal views van de twee meest populaire video’s van uw evenement. Dit hoeven geen video’s van uw eigen kanaal te zijn.
  4. Free publicity: Respons kijkt hierbij naar het aantal hits dat het evenement scoort in zoekmachines en op nieuwssites.

B. Print

  1. Dagbladen: het gaat hier om het aantal publicaties in dagbladen ten behoeve van het evenement. Dit kunnen artikelen zijn zoals recensies of free publicity, maar ook ingekochte advertenties. Hoe groter de oplage van een dagblad, hoe meer MBE’s er worden toegekend.
  2. Huis aan huis-/weekkranten: het gaat hier om het aantal publicaties in huis aan huisbladen en weekkranten ten behoeve van het evenement. Dit kunnen artikelen zijn zoals recensies of free publicity, maar ook ingekochte advertenties. Omdat deze altijd regionaal worden verspreid is er geen nationale opgave mogelijk.
  3. Magazines/tijdschriften: het gaat hier om het aantal publicaties in magazines en tijdschriften ten behoeve van het evenement. Dit kunnen artikelen zijn zoals recensies of free publicity, maar ook ingekochte advertenties. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen regionale en nationale verspreiding.
  4. Overig: het gaat hier om het totaal aantal verspreide flyers, free cards, programmakranten, etc. over het evenement in een bepaald editiejaar. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen regionale en nationale verspreiding.

C.  Televisie

  1. Nationaal: het gaat hier om het totaal aantal minuten zendtijd op nationale zenders, die specifiek gericht waren op het evenement. Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen commercials, live-uitzendingen, free publicity, etc. Het aantal MBE’s dat wordt toegekend is afhankelijk van de marktwaarde van de zender waarop de uitzending te zien was. De minuten die aan zendtijd zijn besteed kunnen per zender opgegeven worden. Wanneer u dit niet wil of kan, kunt u ook onder aan de lijst de totalen invullen. Het aantal MBE’s dat hier aan wordt toegekend komt overeen met die van de zender met de laagste marktwaarde.
  2. Regionaal: het gaat hier om het totaal aantal minuten zendtijd op regionale zenders, die specifiek gericht waren op het evenement. Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen commercials, live-uitzendingen, free publicity, etc. Het aantal MBE’s dat wordt toegekend is afhankelijk van de marktwaarde van de zender waarop de uitzending te zien was. De minuten die aan zendtijd zijn besteed kunnen per zender opgegeven worden. Wanneer u dit niet wil of kan, kunt u ook onder aan de lijst de totalen invullen. Het aantal MBE’s dat hier aan wordt toegekend komt overeen met die van de zender met de laagste marktwaarde.

D. Radio

  1. Nationaal: het gaat hier om het totaal aantal minuten zendtijd op nationale zenders, die specifiek gericht waren op het evenement. Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen commercials, live-uitzendingen, free publicity, etc. Het aantal MBE’s dat wordt toegekend is afhankelijk van de marktwaarde van de zender waarop de uitzending te zien was. De minuten die aan zendtijd zijn besteed kunnen per zender opgegeven worden. Wanneer u dit niet wil of kan, kunt u ook onder aan de lijst de totalen invullen. Het aantal MBE’s dat hier aan wordt toegekend komt overeen met die van de zender met de laagste marktwaarde.
  2. Regionaal: het gaat hier om het totaal aantal minuten zendtijd op regionale zenders die specifiek gericht waren op het evenement. Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen commercials, live-uitzendingen, free publicity, etc. Het aantal MBE’s dat wordt toegekend is afhankelijk van de marktwaarde van de zender waarop de uitzending te zien was. De minuten die aan zendtijd zijn besteed kunnen per zender opgegeven worden. Wanneer u dit niet wil of kan, kunt u ook onder aan de lijst de totalen invullen. Het aantal MBE’s dat hier aan wordt toegekend komt overeen met die van de zender met de laagste marktwaarde.

E.  Buitenreclame

  1. Abri- en billboardaffichering: het gaat hierbij om het totaal aantal geafficheerde abri’s en billboards. Er dient hierbij onderscheid gemaakt te worden tussen regionale en nationale verspreiding.
  2. Vervoersreclame: het gaat hierbij om het totaal aantal vlakken. Er dient hierbij onderscheid gemaakt te worden tussen regionale en nationale verspreiding.
  3. Driehoeksborden: het gaat hierbij om het totaal aantal geplaatste driehoeksborden. Er dient hierbij onderscheid gemaakt te worden tussen regionale en nationale verspreiding.
  4. Posters/wildplak: het gaat hierbij om het totaal aantal verspreide posters. Er dient hierbij onderscheid gemaakt te worden tussen regionale en nationale verspreiding.

F. Bioscoopreclame

  1. Commercials: het gaat hier om het aantal keer dat de bioscoopcommercial/trailer in totaal is uitgezonden. Houd hiermee rekening met het aantal zalen, aantal uitzendingen per dag  en aantal dagen dat er geadverteerd is.